سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

پویایی و پایایی تمدن اسلامی، مقوله ای است که همه ی نویسندگان، محققان و تاریخ نگارانِ منصف در برابر آن سر تعظیم فرود می آورند و آن را سرآمد سایر تمدن های بشری بر می شمارند؛ تمدنی که سنگ پایه ی آن را بهترین مخلوق خداوند، وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) در سرزمینی بنیان نهاد که پیش از او، هیچ تمدنی را به چشم خویش ندیده بود.

میشل اچ. هارت، نویسنده ی مسیحی کتاب «صد چهره، پرنفوذترین شخصیت ها در تاریخ بشر، با قرار دادن نام محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) در ابتدای کتاب خود، نه تنها نگرش واقع بینانه خود را به وقایع و دایره ی نفوذ افراد در تاریخ بشری به اثبات می رساند، بلکه در تحلیلی، به دفاع از این انتخاب می پردازد و می نویسد:

«انتخاب محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) در صدر لیست مؤثرترین اشخاص جهان، ممکن است برخی از خوانندگان را به تعجب وادارد و شاید از سوی عده ای دیگر، مورد سؤال قرار بگیرد؛ اما او تنها مرد تاریخ بوده که در هر دو بُعد دینی و دنیوی به طرز شایانی موفق بوده است.

در نگاه اول، محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) یکی از ادیان...(به ادامه مطلب برويد)



ادامه مطلب ...


سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

یزید وارث نظام سیاسی و اوضاع و احوال اجتماعی دوران زمامداری معاویه بود. در واقع از نظر ماهیت، حاکمیت یزید تداوم و استمرار شکل متکامل و نهادینه شده ی نظام سلطنتی – استبدادی معاویه بود.

در خصوص عملکرد یزید باید گفت که وی فاقد کیاست و سیاست مزورانه و ظاهرسازی پدرش معاویه بود؛ لذا از تظاهر به فسق و فجور و مخالفت علنی با احکام و اصول و شعائر اسلامی هیچگونه ابایی نداشت. او در آشکار ساختن عقاید خود و خاندانش تا آنجا پیش رفت که علناً از شکست کفار قریش در برابر مسلمانان در جنگ بدر اظهار تأثر و اندوه می کند و کشتن فرزندان پیغمبر و خاندان وحی و فضیلت را در کربلا به حساب انتقام از پیامبر بزرگ اسلام می گذارد، .....(به ادامه مطلب برويد)



ادامه مطلب ...


سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

سزاوار است که دوستداران و شیعیان اهل بیت، به حکم عشق و وفایی که به خاندان پیامبر، و ایمان و اعتقادی که به خدا و رسول دارند، در نخستین دهه ی این ماه، حالشان دگرگون شود، و یادآوری مصیبت های جانگداز و جگرسوزی که در این روزها بر خاندان رسول وارد آمده است بر جان و دلشان غبار غم و بر روی و رخسارشان گرد ماتم فرو پاشد، بلکه می سزد که در این روزها، به خاطر این مصیبت ها، برخی از شادی ها و آسایش ها، و پاره ای از لذت ها و راحت ها را رها سازند و از خواب و خوراک و آرامش و آسایش خود بکاهند، و خود را چنان مصیبت زده و ماتم دیده فرا نمایند که گویا مصیبت مرگ پدر یا داغ ماتم پسر دیده اند، و مبادا که اندوهشان در مصیبت این بزرگواران از اندوهشان در مصیبت پدر، مادر، فرزند یا خویشانشان کمتر باشد، و مبادا که داغ مصیبت این پاکان از داغ مصیبت پدر، مادر، فرزند یا خویشان خویش، سبکتر بشمارند. ....(به ادامه مطلب برويد)



ادامه مطلب ...


یک شنبه 12 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیایید در ماه محرم،اگر زنجیر می زنیم،قبل ازآن زنجیر غفلت از پای خود باز کرده باشیم...

 

اگر که سینه می زنیم،قبل از آن سینه دردمندی را از غم و آه پاک کرده باشیم...

 

خوب است که اگر اشکی می ریزیم،اما قبل از آن اشک از چهره ی مظلومی زدوده باشيم... 

آن وقت مي توانیم با افتخار بگوییم، یا حسین(ع)

 

برخلاف آنچه که تصور میشود....

 

یاد امام حسین علیه السلام فقط مخصوص یک روز،یک دهه و یک ماه نیست...

 

یک زندگی، او را در قلب و ذهنت داشته باش؛

 

بگذار پیام وعطر گل سرخی بی نظیر،یک عمرت را معطر کند...

عاشورایی ...ایام حزن واندوه اهل بیت (ع) تسلیت

 

 

 

 

 

 



یک شنبه 12 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

این مطالب خلاصه ای ازجزوه "جهانی شدن وروابط عمومی " است که تا صفحه 19 آن خلاصه برداری، تایپ وتقدیم علاقمندان میگردد .

 

جهانی شدن

- جهانی سازی اصطلاحی است برای توصیف تغییراتی که در فرهنگ جوامع و اقتصاد جهانی بر اثر افزایش روز افزون تجارت بین المللی و مبادلات فرهنگی بوجود می آیند //

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

- واژه جهانی شدن برگرفته از واژه ای است که به معنای کره ی زمین و جهان می باشد //

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

- واژه جهانی شدن اهمیتی روز افزون یافت و از دهه 1980 وارد مباحث سیاسی ، اقتصادی و جامعه شناختی شد و به مرور جایگزین واژه های بین المللی شدن و فراملی شدن گردید.فریدمن می گوید : جهانی شدن یعنی ادغام سرسختانه بازارها ، دولت های ملی و فناوری ها به درجه ای که پیش از این هرگز مشاهده نشده و افراد و شرکت ها و دولت های ملی را قادر ساخته است تا دورتر ، سریع تر ، عمیق تر و ارزان تر از گذشته به اطراف جهام دست پیدا کند .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دست کم پنج تعریف گسترده جهانی شدن را می توان از یکدیگر متمایز کرد :

اول : یکی از برداشت های رایج ، استنباط جهانی شدن به معنای بین المللی شدن است .

دیدگاه واژه "جهانی " فقط شکل دیگری برای توصیف روابط برون مرزی میان کشورهاست و اصطلاح " جهانی شدن " مشخص کننده توسعه مبادلات بین المللی و وابستگی متقابل است .

دوم : جهانی شدن به معنای آزاد سازی یعنی فرایند برداشتن محدودیتها که دولت ها در فعالیتهای میان کشورها برقرار می کنند و هدف آن بوجود آوردن اقتصاد جهانی آزاد و بدون مرز است از این دیدگاه ، جهانی شدن به شعاری برجسته برای توصیف فرآیند یکپارچگی اقتصادی بین المللی تبدیل می شود .

سوم : جهانی شدن به معنای جهان گستری در نظر گرفته می شود . از این دیدگاه جهانی شدن به معنای ادغام فرهنگ های روز زمین در یک انسان گرایی پیش بینی می شود .

چهارم : جهانی شدن به معنای غربی کردن به ویژه آمریکایی شدن تصور می شود .

جهانی شدن نوعی پویایی است که از طریق آن ساختار های اجتماعی نوگرا در سراسر جهان گسترش می یابد و به طور طبیعی فرهنگهای پیشین و خودمختار محلی را نابود خواهد کرد .

پنجم : در این نگرش جهانی شدن را به عنوان قلمروزدایی و فرا قلمروگرایی تعریف می کنند .

بنابراین تفسیر ، جهانی شدن شامل تجدید شکل بندی جغرافیایی است به طوری که فضای اجتماعی دیگر به طور کامل بر حسب سرزمین ها ، فاصله های ارضی و مرزی سرزمینی شناسایی نمی شود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 تاریخچه

- با آغاز جنگ جهانی و پس از جنگ جهانی دوم ، در کنفرانس برتون وودز ، جریان جهانی شدن معکوس شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پس از جنگ جهانی دوم ، اقتصاد جهانی بطور چشمگیری با کمک موسسات اقتصادی بین المللی ( صندوق بین المللی پول ، بانک جهانی و موافقتنامه عمومی تعرفه تجارت (GATT) و برنامه های بازسازی گسترش یافت .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شرکت های جهانی شده دست به پیمان کاری و فروش در سراسر دنیا می زنند و خود را دارای ویژگی فراملیتی می دانند که رفتار آن ها از کنترل کمی برخوردار است . از این رو ، جهانی سازی گسست عظیم اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی به شمار می رود . جهانی سازی ، شهروندان را تحت سلطه فرانی واحد قرار می دهد :«تطبیق خود با شرایط جدید»//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جهانی سازی واژه ای است که از حدود سال 1960 رواج یافته است .//

هنگامی که از جهانی سازی و جهانی شدن سخن به میان می آید ، نام هربرت مارشال مکلوهان ، دانشمند علوم ارتباطات و جامعه شناس کانادایی که این نظریه را برای نخستین بار به شکل کنونی ارائه کرد نیز مطرح می شود .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به طور کلی ابعاد جهانی شدن در سه زمینه قابل بحث و بررسی است که عبارتند از : اقتصاد ، سیاست و فرهنگ .

1- جهانی شدن اقتصاد : بسیاری از محققین وجه غالب جهانی شدن را ، اقتصاد می دانند .

از دهه 1970 به واسطه پیشرفت های حاصل در زمینه ارتباطات ، حمل و نقل ، مخابرات ، کامپیوتر و ماهواره ، سرعت تحولات اقتصادی اعم از تولید ، تجارت و سرمایه گذاری ها به شدت ، و به نحوه حیرت انگیزی افزایش یافت //

مانوئل کاستلز در مورد اقتصاد جهانی شده ، اذعان می دارد که در دو دهه گذشته اقتصادی جدید در مقیاسی جهانی پدیدار شده است .//

کاستلز وجه مشخصه اقتصاد جهانی را وابستگی متقابل ، عدم تقارن ، منطقه ای شدن ، تنوع فزاینده درون هر منطقه شمول گزینی ، تقسیم بندی  و در نتیجه همه ان خصوصیات ، هندسه فوق العاده متغیر آن می داند که جغرافیای تاریخی ، اقتصادی را از بین می برد ./

2- جهانی شدن سیاست : جهانی شدن سیاست فرآیندی است که به واسطه آن امور اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی از حصار تنگ و محدود دولت  - ملت رها می شوند و انسانها خود را در معرض تأثیر متغیرهای متعدد و به ویژه فراملی می بینند .//

فرآیند جهانی شدن با افزایش دادن پیوند های فراملی را میتوان درمورد زیر خلاصه کرد :

نخست ، افزایش روابط اقتصادی موجب کاهش قدرت و کارایی حکومت ها در سطح دولت ندارند و از این رو ابزارهای سیاست داخلی آنها کارایی خود را از دست می دهند .

دوم ، در هم تنیدگی ، افزایش و گسترش جریانهای جهانی ، شماری از کالاهای عمومی بین المللی را طلب می کند که نه بازارها آنها را عرضه میکنند نه دولتها . این کالا ها عبارتند از : ثبات مالی ، استاندار های مشترک در حوزه اوزان و اندازه ها ، مدیریت شبکه های ارتباط جمعی مانند مخابرات و مسائل زیست محیطی مانند جو و اقیانوس ها و .... //

سوم ، تشدید فرآنید جهانی شدن موجب کاهش تأثیر ابزارای سنتی سیاست همچون کاربرد زور و اجبار می شود و توسل به ابزارهای دیگری همچون کنشهای جمعی و دموکراتیک را گریزناپذیر می کند .//

امروزه همه کشور ها نسبت به رعایت حقوق بشر ، دموکراسی و تأمین آزادیهای اجتماعی ، ملزم و حساس هستند .//

چهارم ، در عرصه جهانی شدن دولت ها تمایل دارند حاکمیت خود را در قالب واحد های سیاسی بزرگتر مثل جامعه اروپا یا سازمان های بین المللی مانند سازمان های غیر رسمی ، غیر دولتی و تشکل های مدنی در تودوین و اجرای سیاسیت های عمومی ، رسمی ، قوانین و مقررات شده است .//

3- جهانی شدن فرهنگ : جهانی شدن فرهگی عبارت است از شکل گیری و گسترش فرهنگی عام در عرصه جهانی .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ابزارهای جهانی شدن ، خصوصا در حوزه اقتصادی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد : تجارت بین الملل ، سرمایه گذاری خارجی ، بین المللی شدن تولید ، انتقال تکنولوژی .//

1- تجارت بین الملل : هرچه حجم مبادلات کشورها بیشتر باشد ، میزان ارتباط و وابستگی متقابل میان آنها افزایش یافته و ادغام اقتصادی و جهانی شدن سهولت می یابد .//

2- اشکال مختلف سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سایر جریان های سرمایه :

- سرمایه گذاری در اوراق بهادار

- وام های بانکی

- اوراق قرضه و ...  که دو عامل ریسک و بازدهی انتظاری بر انتقال و جابجایی سرمایه  موثرند.//

سرمایه گذاری خارجی میتواند با افزایش تولید کالا ، انتقال تکنولوژی ، انتقال مهارتهای مدیریتی و بازاریابی برای محصولات تولیدی بینجامد .//

بین سالهای 1960 تا 2000 میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از حدود 70 میلیارد دلار به 6000 میلیارد دلار افزایش یافته است .//

3- بین المللی شدن تولید : هر کس بتواند در دنیایی رقابتی بهتر عمل کند فرآیند تولید و فروش او از مزیتی رقابتی بر خوردار خواهد بود .

دربین المللی شدن تولید , نقش شرکتهای چند ملیتی نقشی اساسی است.

4- انتقال تکنولوژی : انتقال تکنولوژی به نوبه خود موجب افزایش ارتباط و وابستگی کشور ها شده است .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جهان وطنی یا جهان میهنی

- باور به اینکه جهان ، میهن مشترک تمامی مردم است دراین مفهوم تعلقات مادی و معنوی ویژه ای به کشور خاصی ( به ویژه خودی ) وجود ندارد و فرد جهان میهن علایق فرهنگی ، سنتی و سیاسی ویژه ای نسبت به سرزمین و کشور اصلی خود ندارد .//

مارکوس سیرون ، از اولین طرفداران این نظریه به سه اصل ذیل معتقد بود :

1- عدالت خواهی

2- تابعیت جهانی

 3- دولت جهانی

وی بیان میداشت که «جهان ، تحت یکحکومت واقعی است و آن حکومت خداست . رابطه خداوند با بندگانش ، مانند رابطه پدر و اولاد است . بنابر این غلام و مولی ، زن و مرد ، باهم یکسان اند» //

کلیسای کاتولیک ، درقرن وسطی نیز خواهان جهان میهنی بوده است ، امانوئل کانت و گوته نیز از هواداران این اندیشه بوده اند . ادیان اسلام و مسیحیت مدافعان جهان میهنی هستند .

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* نظریه پردازان جهانی سازی :

- 1- وندا شیوا

2- نانومی کلاین

3- آلکس کالینیکوس    //

نانو می کلاین :کتاب سوم کلاین « دکترین شوک : ظهور سرمایه داری فاجعه » که در 4 سپتامبر سال 2007 منتشر شد در سطح بین المللی فروش بالایی داشت .//

ماجرا از این قرار است : هنگامی که یک فاجعه " شوک " بزرگی را تجربه می کند ، تمایل گسترده ای برای یک واکنش سریع و قاطع در جهت اصلاح وضعیت ایجاد شده وجود دارد ؛ این تمایل به انجام  جسورانه و فوری ، فرصتی را برای افراد سوء استفاده گر فراهم میکند تا سیاسیت هایی را اجرا کنند که فراتر از یک واکنش مشروع و قانونی به فاجعه ی مزبود است .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کارگزاران عمده جهانی شدن اقتصاد ، همانند شرکت های فراملیتی ، سازمان تجارت جهانی و صندوق بین المللی پول هستند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

الف ) شرکت های فراملیتی :

شرکتهای فراملیتی عموما به شرکتهایی گفته می شود که در بیش از یک کشور فعالیت داشته باشند.//

تا اواسط دهه 1990 ، بیش از چهل و پنج هزار شرکت فراملیتی اصلی وجوددداشت که از این تعداد حدود سی هفت هزار شرکت به یکی از چهارده کشور پیشرفته دنیا متعلق بود .//

شرکتهای مذکور در سال 1996 حدود هفت تریلیون دلار درآمد داشتند ، که بیشتر از ارزش کل تجارت جهانی ( 2/5 تریلیون دلار ) بود .//

درباره چگونگی عملکرد شرکتهای فراملیتی یا چند ملیتی ، باید گفت که در آغاز ، شرکت مادر به صادرات ساده کالا و فروش آن در خارج دست می زند . مرحله بعد ، شامل به وجود آوردن سازمانهایی برای فروش در خارج است ؛ و نیل به حالت فراملیتی شدن .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ب) سازمان تجارت جهانی ( WTO )  world trade organization

سازمان تجارت جهانی (WTO  ) یک سازمان بین المللی است ؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلاف اعضا را حل و فصل میکند .//

مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو ، سویس قرار دارد .//

روسیه در حال حاضر جدیدترین عضو این سازمان محصوب می شود .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اهدافی که سازمان تجارت جهانی برای خود تعریف کرده است بدن شرح می باشد :

-          ارتقا سطح زندگی

-          تامین اشتغال کامل در کشورهای عضو

-          توسعه تولید و تجارت و بهره وری بهینه از منابع جهانی

-          دستیابی به توسعه پایار با بهره براری بهیه ا منابع

-          حفظ محی زیست

-          افایش سهم کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته از رشد تجارت بین المللی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اصول سازمان تجارت جهانی

- این سازمان اصولی را تدوین کرده است که کشورهای عضو می بایست به این اصول پایبند باشند و در صورت پایبند نبودن ، مجازات هایی علیه این کشورها اعمال می شود . مهم ترین این اصول عبارتند از :

1- اصل عدم تبعیض : یک استثنا نیز دارد که به همگرایی های اقتصادی مانند اتحادیه های گمرکی بین کشورمربوط می شود .//  بدین معناست که سازمان تجارت جهانی ، سایر پیمان های تجاری ( مانند اتحادیه اروپا یا نفتا ) را نیز به رسمیت می شناسد .//

2- استفاده از محدودیت های غیرتعرفه ای در تجارت همچون سهمیه بندی و صدور پروانه واردات ممنوع است و کشورها تنها با استفاده از وضع تعرفه های گمرکی مجازند از صنایع داخلی حمایت نمایند .//

3- پس از حذف موانع تجاری غیر تعرفه ای ، کشورها می بایست تعرفه های گمرکی خود را تثبیت نمایند و به تدریج آن را کاهش دهند . البته این اصل نیز د مورد محصولات کشاورزی در کشورهایی که با مشکلات در پرداخت ها مواجه هستند ، اسثنا قایل شده است .

4- برای کمک به رقابت محصولات تولیدی در کشورهای درحال توسعه ، برقراری نشان تعرفه های مجاز ترجیحی با هدف اعطای امتیازات تجاری به بعضی از فراورده های این کشورها مجاز است .//

5- کشورها مجاز به انجام هرگونه اقدام که جنبه فروش زیر قیمت تمام شده ( DUMPING ) داشته باشند ، نیستند .

6- لازم  است کشورها در مورد کلاهای داخلی و وارداتی رفتار کاملا یکسانی داشته اباشند .

7- انجام مشورت در مورد سیاست های بازرگانی با دیگر اعضا و حل و فصل اختلافات ناشی از روابط تجاری از طریق مذاکره .//

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* ارکان سازمان تجارت جهانی :

- وجود ارکان مختلف تصمیم گیری ( نظارتی ، اجرایی و حقوقی )

این ارکان عبارتند از :

کنفرانس وزیران/ شورای عمومی / رکن حل اختلاف/ رکن بررسی خط مشی تجاری / شوراها

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

-     کنفرانس وزیران:بالاترین رکن سازمان تجارت جهانی است , اختیارات کنفرانس وزیران عبارت است از : محقق ساختن کارکردهای سازمان/ اتخاذاقدامات لازم دراین راستا/ تصمیم گیری درزمینه توافقنامه های تجارت چند جانبه درصورت درخواست هریک از اعضاء

کنفرانس مذکور درهنک گنگ واز13 دسامبرتا 18 دسامبرسال 2005 برگزارگردید.

-          شورای عمومی : عالی ترین رکن تصمیم گیری  بعد از کنفرانس  وزیران است که درباره موضوعات روزمره وکارکردهای این سازمان نظرمی دهد.

هردوماه یکبار تشکیل جلسه میدهد وشورای عمومی مستقیما به کنفرانس وزیران گزارش می د هد.

-     ممکن است رکن حل اختلاف : یک دولت عضو سازمان مدعی شود که عضو دیگری معاهده یاتعهدی را برخلاف مصالح وی نقض نموده است.درچنین شرایطی شورای عمومی به عنوان رکن حل اختلاف تشکیل جلسه میدهد.

-     رکن بررسی خط مشی تجاری: این رکن ریاست ,قوانین ورویه خاص خود را دارد وبه تجدید نظردرسیاست های تجاری اعضا برای آماده کردن این درمکانیزم بازنگری درسیاست تحاری می پردازد. درابتدای هرسال ریاست ودومعاونت این رکن ازبین اعضاء برای یک سال انتخاب می گردند.

-          شوراها: زیرنظرشورای عممی تشکیل می شود به صورت تخصصی وظیفه بررسی وتدوین موافقتنامه های عمومی را برعهده دارند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شرایط عضویت درسازمان تجارت جهانی:

1- تقاضای عضویت

2- پذیرش درخواست

3- تدوین گزارش سیاستهای تجاری

4- تشکیل  گروه کاری

5- مذاکره دویا چند جانبه

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عضویت ایران درسازمان تجارت جهانی

-          ایران در 26 مه 2005 به عنوان عضوناظرسازمان تجارت جهانی پذیرفته شد.

-          درآبان 1388شمسی متن  گزارش رژیم تجاری خودرا تقدیم دبیرخانه سازمان تجارت جهانی نمود.

-          سری اول سوالات اعضای سازمان شامل 700 سوال به وزارت بازرگانی ایران تقدیم شد.

-          ایالات متحده امریکا ازقرارگرفتن تعیین رئبس گروه کاری الحاق دردستور جلسه شورای عمومی سازمان تجارت جهانی جلوگیری می نماید.

-          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پیشینه تدوین گزارش رژیم تجاری ایران:

-          اولین ویرایش یادداشت نظامنامه تجارت خارجی (گزارش رژیم تجاری ایران ) درسال 1378 شمسی تهیه شد

-          بطور مکررمورد بازبینی وتکمیل قرارگرفته است.

-     سازمان تجارت جهانی در پنجم خردادسال 1384 آخرین ویرایش گزارش رژیم تجاری جهت بررسی وارائه نظرات دستگاهها ارائه ونهایتا درسال 1385به دولت ارائه شد.

-          عضویت ایران درسازمان تجارت جهانی 9 سال به طول انجامید

-          تا پنج سال تقاضای عضویت ایران درشورای عمومی سازمان مطر ح نشد

-          پس از طرح نیز تا چهارسال اجماع دراین زمینه صورت نگرفت

-          درنهایت پس از 9سال درخواست ایران درپنج خرداد 84 بااجماع کشورها مواجه وپذیرفته شد

-          ایران به عنوان عضو ناظرپذیرفته شد.

-          درحالی که میانگین زمان عضویت دیگرکشورهایی که سال 1995 به این سو درسازمان عضو شده اند چیزی حدود 7 سال بوده است.

-          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتقادها:

 مخالفان ومنتقدین شدیدا براین اعتقادند که حقوق کارگران وحفظ محیط زیست ازسوی سازمان تجارت جهانی رعایت نمی شود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صندوق  بین المللی پول   (I M F) :

-          یکی از معتبرترین منابع ارزیابی وپیش بینی وضعیت اقتصادی جهان محسوب می شود.

-     طرح تاسیس صندوق  درکنفرانس برتون وودز درسال 1944 که ساختاراقتصادی جهان بعداز جنگ جهانی دوم شکل گرفت  به وجود آمدوازسال 1947 به عنوان یک نهاد سازمان ملل آغازبکارکرد.

-          صندوق بین المللی پول دردی 1324 شروع به کارکرد

-          دفترمرکزی شماره 1 صندوق بین المللی پول درواشنگتن دی سی درایالات متحده امریکا قراردارد.

-          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هدف ازتشکیل صندوق عبارت است از:

-          گسترش همکاریهای پولی بین المللی وتسهیل  رشد متوازن تجارتن بین الملل

-          ایجاد سامانه باثبات ارزی بین اعضاء وپرهیزازرقابت درکاهش نرخ ارزها

-          تهیه منابع لازم ازطریق منابع عمومی صندوق , به منظور کمک به کشورهای عضو دارای کسرترازپرداختها

-          تثبیت نرخ ارزها

وبطورخلاصه  نیزمی توان گفت اهداف   صندوق :

-          جلوگیری ازفقر

-          کمک به رشد اقتصادی وبازارکاردر سطح بین الملل

-          ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستارتنظیم ترازپرداخت شان هستند میباشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

-          در سال 1987م مجموع سهمیه های صندوق به حدود 90 میلیارد دلارحق برداشت مخصوص می رسید.

-          سهمیه هرکشور تعیین کننده وام گیری ونیز حق رای اودر صندوق است.

-     مطابق سهمیه های تعیین شد ه حق رای آمریکا حدود 22درصد  و جامعه اقتصادی اروپا 27 درصد بودو ازآنجا که هرتغییر عمده ای درصندو ق نیازمند 85    درصد آرااست لذا هم ایالات متحده آمریکا و هم جامعه  اقتصادی اروپا از حق وتو در صندوق برخوردار بوده اند

          ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

      افزایش سرمایه

دراویل دهه 1960 نیاز به افزایش منابع سرمایه ای صندوق کاملا محسوس می شد.

کشورهای گروه 10 یا کلوپ پاریس یعنی آمریکا , انگلیس , آلمان غربی , فرانسه , بلژیک , هلند , ایتالیا , سوئد, کانادا وژاپن باامضاء موافقتنامه عمومی وام گیری , اعتباری به میزان 6/5 میلیارد دلارحق برداشت مخصوص دراختیارصندوق نهادند.

-          سوئیس نیز که به عضویت صندوق  درنیامده بود معادل 200 میلیون دلاراختصاص داد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عضویت ایران

نخستین استفاده ایران ازمنابع مالی صندوق درسال 1330 دراثرمشکلات ارزی حاصل ازملی شدن صنعت نفت بودکه دولت درمقابل سفته های ریالی معادل 25 درصد سهمیه اعتباری خود در صندوق , دلاربه دست آورد.

           ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منتقدان

= ازنگاه منتقدان ,صندوق بین المللی پول ,بادشوارکردن اوضاع برای بدهکاران , فشارخود رابراین دولت ها افزایش می دهد تا آنها مجبور به انجام تغیرات مورد نظرصندوق شوند.

-          ازنظرمنتقدان , نهادهای یادشده وسیله ای برای دستیابی به وام ها وشرایطی هستند که چون سلاحی دردست تروریسم مالی عمل می کند.

-          به گفته جفری ساچس : صندوق بین المللی پول ابزاری است که باآن خزانه داری آمریکا درکشورهای درحال توسعه دخالت می کند.

-          ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات جهانی شدن:

1- تجارت )

-          طی سه دهه اخیر تجارت جهانی باسرعت بی سابقه ای رشد کرده است

-          90درصدکشورهای درحال رشد از رشد ناچیزی برخورداربوده اند.

-          جذف موانع تجارت آزاد ازعوامل مهم رشد تجارت جهانی بوده است

-          اماازدهه 80 آزادسازی تجارت بین المللی به ویژه درکشورهای درحال رشد شتاب وگسترش بی سابقه ای یافته است.

2- سرمایه گذاری مستقیم خارجی

-          سرمایه گذاری مستقیم خارجی درنیمه اول قرن بیستم باسرعت قابل توجهی رشدکرد.

-          رشدفزاینده سرمایه گذاری مستقیم خارجی پس از جنگ جهانی دوم محورعصرطلایی رشد اقتصادی دهه 60 بود.

-          ازدهه 90 به این سواکثرکشورهای جهان باسرعت چشمگیری سیاستهای اقتصادی خود را برای جلب سرمایه گذاری مستقیم خارجی تغییرداده اند.

-     علیرغم این تحولات حجم عمده سرمایه  گذاری مستقیم خارجی به سوی کشورهای صنعتی وچند کشوردرحال رشد به ویژه کشورهای آسیای شرقی وجنوب شرقی بوده است.(ادامه خواهد داشت...)

منبع : جزوه جهانی شدن وروابط عمومی - ع معتمدالشریعتی- پاییز1391



سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

 

فلسفه چیست؟

به گفته تمام فلاسفه، سخت ترین پرسشی که می توان مطرح کرد، این سوال است که:
"فلسفه چیست؟"
در حقیقت، هیچ گاه نمی توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی توان گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزاد ترین نوع فعالیت آدمی است و نمی توان آن را محدود به امری خاص کرد.
عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روی زمین است و در طول تاریخ تغییرات فراوانی کرده و هر زمان به گونه ای متفاوت با دیگر دوره ها بوده است.

واژه فلسفه

واژه فلسفه(philosophy) یا فیلوسوفیا که کلمه ای یونانی است، ....

(به ادامه مطلب سربزنید)

 



ادامه مطلب ...


سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

 

فرهنگ، تعیین کننده ی رفتار بشر (1)

 

برونیسلاو مالینوفسکی ترجمه ی حمیرا بنایی فر

 

افرادی از قبیله ی ماسای

 

"فرهنگ، تعیین کننده رفتار بشر". این جمله را به عنوان چیزی خواندم که ثابت می کرد علمی برای رفتار بشریت وجود دارد که در واقع همان علمِ فرهنگ است. در حقیقت فرهنگ، چیزی جز رفتارهای سازماندهی شده ی بشر نیست. تمایز انسان و حیوان این است که انسان در محیطی که توسط خودش ساخته، آرمیده است. ابزارآلات، تسلیحات، مسکن و تمام وسایلی که به منظور انتقال و رفت آمد به وجود آمده، همگی توسط بشر ساخته شده است. بشری که برای تولید و مدیریت این مصنوعات و کالاها، نیازمند دانش و تکنیک است و به کمک هم نوعانش نیز احتیاج دارد. این بدین معناست که وی، باید در جامعه ای سازماندهی شده و منظم زندگی کند و در میان تمام حیوانات، تنها اوست که شایسته ی عبارت "انسان ابزار ساز، حیوان سیاسی و انسان اندیشه ورز" می باشد.

 

ما تمام این مصنوعات متعلق به بشر را، چه مادی و چه معنوی  یا اجتماعی، فرهنگ می نامیم که البته به سان الگویی در مقیاس بسیار وسیع است. این فرهنگ در هر نسلی ویژگی های منحصربه فردی را تولید می کند و شکل آن با تغییر نسل ها، دگرگون می شود. آیا ذات فرهنگ، از قوانین علمی تبعیت می کند؟ من در تصدیق این یک مورد کوچکترین تردیدی ندارم. فرهنگ تعیین کننده رفتار بشری است و به عنوان محرک فلسفه ی "جبرگرایی/Determinism" نیز مورد بحث قرار می گیرد و قوانین علمی برای آن وجود دارد.امکان داشتن یک رویکرد علمی به اومانیسم و انسان شناسی، بحثی است که همچنان به نتیجه نرسیده است. اینکه وجود جبرگرایی را دوباره در مطالعات فرهنگی اثبات کنیم، کاری غیرضروری به نظر نمی رسد. به نظر من، مشکل اصلی انسان گرایی/اومانیسم، این است که در آن روش ها و رویکردهای تجربی، از نظریه ها جدا هستند و روش های مشاهده از اندیشه های دکترینی فاصله دارند. بنابراین به نظر می رسد که در ابتدا به تصدیق واقعیات فرهنگ بپردازیم.  ساده ترین راه اینست که یک پدیده را در تجلی اندیشه هایش میان گستره ی وسیعی از متغیرها مشاهده کنیم. اجازه بدهید خیلی سریع پرواز کنیم و به میان فرهنگ های مختلف انسانی برویم. ابتدا میان زمین های خشک و بایر و خاک گرفته ی شرق آفریقا، جایی که قبیله ی "ماسای/Masai" سکنی گزیده است، فرود آییم. قبیله ای که مشهور به  تندخویی و جنگاوری است. با نزدیک شدن به محل اسکان آن ها، با گروهی از مردان روبرو می شویم که بسیار قدبلند و  تنومند هستند و نیزه های آهنین و خنجر بدست دارند. زنان آن ها ظریف و زیبا هستند و حلقه هایی زینتی به دور گردن و مچ دست و قوزک های پایشان آویخته اند که مدام تلق تلق می کند. آن ها با دیدن افراد تازه وارد وحشت زده می شوند. زنان و مردان هر دو لباس هایی بلند و گشاد به تن دارند که از پوست بز و یا گوسفند و نه از خرده پارچه یا چلوار ارزان قیمت، ساخته شده است. این ها با تصورهایی اروپایی که غالبا از کلبه های قهوه ای رنگی که از کاهگل و پشگل ساخته شده و با بوته های خاردار محکم تر شده، حرف می زنند، فاصله دارند. قبیله ی ماسای همچنان پاسدارنده ی فرهنگ خود است و به ارزش های قدیمی خود وفادار مانده است. هنگامیکه بعد از سال ها خشکسالی، قحطی و گرسنگی آن ها تهدید می کرد و گله هایشان نیز بیمار بودند، آن ها چگونه می توانند از نیرویشان و آموزش هایی که طی سالیان دیده بودند، در برابر همسایگان چاق و شل و ول خود استفاده کنند؟ تمام سازمان اجتماعی آن ها، "رده های سنی/Age Grades"، نیروی جنگی، معیوب سازی (احتمالا منظور عقیم سازی مردان و ختنه ی زنان است)، آزمون های استقامت و تحمل، همه و همه برای پرورش افرادی پاکدامن و جنگجو است. جنگجویان ماسای، که شامل افرادی است که بین سن بلوغ و ازدواج قرار دارند، همگی در اردوگاهی نگه داری می شوند و تمام زمان خود را صرف یادگیری هنرهای آریستوکراتیک می کنند که چیزی نیست جز آمادگی برای جنگ! این قبیله با یک رژیم دموکراتیک اداره می شود که رهبری را انتخاب می کنند و آن رهبر سکان افراد در جنگ را به دست می گیرد.آن ها کشاورزی را دوست ندارند و سبزیجات را تنها غذایی مناسب برای زنان می دانند. یکی از افراد این قبیله جلوی من مقداری سبزیحات گذاشت و شروع به گفتن نمود: "کره ی زمین، مادر ماست. او به ما تمام شیر مورد نیازمان را می دهد و غذای احشاممان را فراهم می کند. این اشتباه است که بدن این مادر را ببریم و یا بخراشیم." جالب است! قبول روانکاوی مفهوم "زمین، مادر است" آن هم توسط کسی که هنوز با کارهای پرفسور فروید آشنا نشده است!

 

درباره ی قوانین جنسی نیز باید گفت که این قبیله، به دختران نابالغی که به همسری جنگاوران در بیایند آزادی کامل می دهد. هر زن، هنگامیکه به سن بلوغ می رسد، باید درد بسیار شدیدی را تحمل کند و تن به عمل ختنه دهد که از آداب و رسوم مراسم ازدواج آن هاست. تمام قبیله، وفادار به Ol’loibon است که جادوگر و پیامبر باران محسوب می شود. او قبیله را با پیش گویی ها و قدرت جادویی اش در تولید باران که باعث حاصلخیزی زمین و باروری زنان می شود، می گرداند.

 

ما چگونه می توانیم این چیزهای عجیب و غریب و بیگانه را، همانگونه که در زندگی واقعی غنی، متنوع هستند، در قالب طرح ها و برنامه ی علمی بیان کنیم؟ ممکن است احساس کنیم که بهترین راه،  تصویر کردن اغراق آمیز جنگاوران ماسای باشد، بنابراین آن ها را افرادی خشمگین، دوستدار جنگ و بی بند و بار نشان دهیم.در عوض این شیوه آخرین مد در علم انسان شناسی است. از آنجایی که ما به دنبال روش های علمی در رویکرد جبرگرایی هستیم، اجازه بدهید که ببینیم علاقه ی اصلی بومیان و محور اصلی زندگی قبیله ماسای چه چیزهایی است. ما می بینیم که هسته ی مرکزی علاقه ی آن ها، از غذا، روابط جنسی، دفاع و پرخاشگری شکل گرفته است. پیشگویی، رسالت و تاثیرات سیاسی آن ها، مربوط به ماجراجویی های جنگی و تحولات آب و هوایی منطقه شان می شود. "رده های سنی/age grades" یک سازمان حرفه ای مبتنی بر زندگی جنگی آن هاست،که یک سیستم آموزشی قبیله ای را برای پایه گذاری نظم و استقامت در بر میگیرد.

 

بنابراین همانطور که در قبیله ی ماسای مشاهده می کنیم، فرهنگ تشکیلاتی برای ارضای نیازهای اولیه بشری است. اما زیر سایه ی این فرهنگ، این نیازها از راه های پرپیچ و خمی عبور می کنند تا تامین شوند.  قبیله ی ماسای نمی تواند دوباره به طبیعت رجوع کند تا خود را تغذیه کند. فرهنگ این قبیله در مدت زمان طولانی برای خود توسعه یافته است و رسوم چوپانی و گله داری برای خود به وجود آورده است. نگهداری، پرورش، معاوضه و مالکیت گاوها و گوسفندان نیاز به حفاظت و دفاع دارد و قوانین خاصی را بر این قبیله تحمیل می کند. آغل گوسفندان، اردوگاه های جنگی، مهاجرت فصلی و جادو برای حاصلخیزی با چوپانی و گله داری متناظرند. پیوستگی و تداوم نسلی و نژادی، تنها با جبر فیزیولوژیکی امکان پذیر نیست. میل جنسی و علاقه ی شخصی، انگیزه برای همسرداری و آرزوی بچه دار شدن، همگی از نظر فرهنگی دارای قوانین مخصوص به خود شده اند. هرکدام از نمودهای پیشرفت بیولوژیکی بدن مثل رشد، بلوغ، اظهار عشق، ازدواج، پدر یا مادر شدن، متناظر با زندگی و ترتیب سنتی قبیله و همچنین اردوگاه های مجردها هستند. و نیروی جنگی قبیله تمام مدت ناظر بر این مراحل است. پدیده ی خویشاوندی که دربرگیرنده ی خانواده و ازدواج و دسته بندی های قبیله ایست، در جهت پیشرفت فیزیولوژیکی و بازتولید است.

 

اجازه بدهید که به اطراف این قبیله برویم و ببینیم که در همسایگی آن چه خبر است. در فاصله ی نه چندان دوری از قبیله ی ماسای، در سرازیری های کلیمانجارو که بلند ترین کوه آفریقا محسوب می شود، قبیله ای به نام "چاگا/Chagga" زندگی می کند که متکی به کشاورزی است و مردم آن ساکنان دائمی هستند. (مهاجرت فصلی نمی کنند). کار اصلی آن ها کشاورزی است اما در عین حال از احشام نیز نگه داری میکنند و آن را کاری مهم می شمارند. سیب زمینی شیرین، کدوتنبل، نخودفرنگی و ارزن از محصولاتی است که در دامنه های سرسبز و حاصلخیز کلیمانجارو رواج دارد. غذای اصلی در این قبیله موز است و این درحالی است که در قبیله ی ماسای، موز به عنوان قوت دهنده برای احشام به کار می رفت. قبیله ی چاگا می تواند با موز تعریف شود زیرا آن ها درمیان موزها زندگی می کنند و هرخانه ای باید میان درختان موز محصور باشد و هنگامیکه کسی بمیرد، باید میان موزها دفن شود.

 

برخلاف قبیله ی چادرنشین ماسای، چاگایی ها قوانین پیشرفته ای برای زمین و سکونت دارند. آن ها سیستمی بزرگ برای آبیاری درست کرده اند که مهندسی آن در تمام آفریقا و جنوب منطقه ی ساحارا، بی نظیر است. همچنین، مانند قبیله ی دموکرات  ماسای، چاگایی ها دارای کدخدا هستند. این کدخدا در هر ناحیه مسئول قضاوت، قانون گذاری ، رهبر نظامی و همچنین هدایت دینی و آیینی به حساب می آید. قدرت مرکزی چاگا، بر اساس نیروی جنگی به وجود نیامده است، آنها یک نظام پیشرفته ی دفاعی دارند که از حفاظ های امنیتی مرزی و همچنین چاله های بزرگ زیرزمینی تشکیل شده و زنان و مردان و احشام، هنگام حمله ی قبیله ی ماسای می توانند آنجا پنهان شوند. چاگایی های با افراد قبیله ی ماسای تفاوت دارند: آن ها کشاورزی می کنند و در یک جا ساکن هستند، بر زمین تسلط دارند و آیین مذهبی شان، عبادت و پرستش نیاکان پیشین خود می باشد. در زمینه ی ختنه ی زنان، شبیه به افراد قبیله ی ماسای هستند، طبقات سنی مختلفی دارند و همچنین جادوگری و غیب گویی معتقد هستند. حال بهترین راه برای اندازه گیری شباهت ها و تفاوت های این دو قبیله چیست؟ مشخصا ما می بایست آداب و رسوم و عرف رایج در این قبایل که در جهت تامین نیازهای اساسی این مردم شکل گرفته، با یکدیگر مقایسه کنیم، در هر دو قبیله،  نوع تغذیه ی افراد مطابق با سیستم اقتصادی آن ها است و در قبیله ی چاگا به شکل کشاورزی، و در قبیله ی ماسای به شکل پرورش دام می باشد. در هر دو فرهنگ،  ما سیستم اقتصادی را باید بر اساس مفاهیم معتبر جهانی مثل سازمان تولید، روش توزیع و رفتار مصرف در گروه های مشخص بسنجیم و تحلیل کنیم.  در هر دو قبیله، باید مراحل رشد طبیعی و فیزیولوژیکی را در نظر بگیریم زیرا در سازماندهی آداب و رسوم محلی تاثیر دارد.  رشد فیزیولوژیکی افراد در هر دو مورد، با قرار گرفتن در طبقه ی سنی خاص خود رسمی می شود.  سازمان های سیاسی در چاگا برای تامین نیاز مردم به امنیت به وجود آمده اند اما در قبیله ی ماسای، نیروی جنگی و سازمان سیاسی، برای تامین نیاز دوره ای، یعنی هنگام حمله و غارت قبایل دیگر، به وجود آمده اند. در هر دو قبیله، سازمانی برای رسیدگی به امور و قوانین داخلی وجود دارد. نظام سیاسی چه در وجه نظامی و چه در وجه قانونی خود، نظم، اخلاقیات، ایده آل ها و نیازهای اقتصادی خود را به مردم تحمیل می کند.

 

انتقال فرهنگ به صورت موروثی از یک نسل به نسلی دیگر، دو نظام آموزشی را در ماسای و چاگا به وجود آورده است.در هر دو قبیله، مراحل اولیه ی آموزش، آموختن اجباری نحوه ی زندگی محلی است و بعدها با ورود به طبقات سنی مختلف، آداب و رسوم و اخلاق، آموزش داده می شود. با مقایسه ی این دو فرهنگ ما به یک محوریت اساسی دست پیدا می کنیم. هر فرهنگی باید از لحاظ این ابعاد بررسی شود: اقتصادی، سیاسی، مکانیسم های قانونی و آداب و رسوم، آموزش، اعتقاد به مابعدالطبیعه و جادو، دین و آیین، تفریحات و سرگرمی، دانش های سنتی، تکنولوژی و هنر. تمام فرهنگ های انسانی، تحت این عناوین، قابل بررسی هستند.

 

پایان بخش اول، ادامه دارد...

 

چنانچه مایل به ادامه مطلب هستید (بخش دوم ) به ادامه مطلب مراجعه فرمایید


ادامه مطلب ...


 

images.jpg

جهانی شدن و فرهنگ های بومی
جهانی شدن به روایتی که در مکتب تاریخ شناسی آنال و به ویژه به وسیله فرنان برودل،  تشریح شده است، فرایندی طولانی مدت است که از قرن پانزده آغاز و نزدیک به 4 قرن به طول می کشد. فرایندی که در طول آن سرمایه داری به مثابه شکل اساسی روابط اقتصادی و اجتماعی میان انسان ها شکل می گیرد و تثبیت شده و به

سراسر جهان تعمیم می یابد. روایت دیگر از جهانی شدن نیز  به انقلاب اطلاعاتی و ما به ازاهای فرهنگی و اقتصادی و سیاسی آن به صورتی که به وسیله جامعه شناسان و انسان شناسانی  چون کاستلز، نگروپونته، آپادورای ، گیدنز و غیره مطرح شده، مربوط می شود که در آن این فرایند عمدتا از اواخر دهه 1980 و با انقلاب فناورانه رایانه ای و ایجاد شبکه اینترنت تعریف می شود.
اما هر یک از این دو روایت را بپذیریم، جهانی شدن، اولا  حاصل تغییرات  شدید  اجتماعی ، اقتصادی ، فناورانه بوده و ثانیا  به صورت گرد هم آمدن  شاید بتوان گفت استثنایی این موقعیت ها در یک فرهنگ نسبتا یکپارچه یعنی اروپای غربی چند قرن اخیر  ظاهر شده و سپس با ابزارهای استعماری (در روایت نخست) و ابزارهای  اقتصادی – فناورانه - رسانه ای (در روایت دوم) به کل جهان سرایت می یابد. این نکته نیز روشن است و بارها بر آن تاکید کرده ایم که  اشکال «مقاومت فرهنگی» عموما به مثابه اشکال فرهنگی واکنشی دربرابر شتابزدگی و شوک جهانی شدن ظاهر شده اند.
در این حال  باید بر چند نکته دیگر نیز تاکید کرد که عمدتا حاصل مطالعات  اجتماعی و فرهنگی دو دهه اخیر هستند. نخست آنکه جهانی شدن بر خلاف تصور اولیه،  فرایندی یکپارچه و به خصوص یک سویه نبوده است و بیشتر در چند سویگی و در اصل خود «فرایند» و «جریان» قابل تعریف است تا در یکی از دو سوی این فرایند نفوذ فرهنگی و  فرهنگ پذیری.  دوم آنکه مقاومت ها  لزوما با فرهنگ های بومی موجود در کشورهایی که به وسیله جهانی شدن دگرگون شده اند، انطباق نداشته است. این صرفا یک تصور و شاید بهتر باشد بگوئیم یک توهم است که واکنش های  بومی ضد جهانی شدن را که عموما اشکال مدرن و حتی پسا مدرن دارند با خود آن اشکال بومی یکی بگیریم. و اگر اصراری را در این زمینه مشاهده کنیم بایداین شک مشروع را داشته باشیم که با یک شکل از دستکاری عقیدتی سروکار داریم.
از این رو بسیاری از فرهنگ شناسان بر این باور هستند که ما با نوعی «بومی گرایی مدرن» روبرو هستیم که از لزوما از جنس فرهنگ بومی نخستین نیست.  این بومی گرایی ها بنا بر مورد می توانند بسیار ایدئولوژیک و یا حاصل در هم آمیزی های فرهنگی  خود انگیخته و غیر برنامه ریزی شده باشند، اما بهر حال به کار بردن واژگانی چون «بازگشت به اصل»، «فرهنگ اصیل»، «بازگشت به خود»  و مفاهیمی از این دست در این زمینه چندان با واقعیت عملی و نظری انطباق ندارد.
با وصف این، نمی توان از این امر نتیجه گرفت که بومی سازی و یا شکل گیری مفاهیم و فرایدهای فرهنگی بر اساس منابع درونی یک فرهنگ  فرایندی بی حاصل و نامفید است. برعکس به نظر  می رسد که تجارب جهانی و  تجربه کشور خود ما در طول یک صد سال اخیر نشان می دهد که  این فرایند یکی از ضروری ترین اقدامات برای  شکوفا شدن فرهنگ چه در سطوح عمومی و پایه ای و چه در سطح و حوزه فرهنگ نخبگان است. در اینجاست که پرسش  مطرح شده در این یادداشت معنای اساسی خود را می یابد.
در واقع باید بر این نکته تاکید کرد که فرایندهای جهانی شدن  به  دو صورت عمل می کنند که در تناقض با یکدیگر قرار دارند اما اینکه هر فرهنگی چگونه با آنها برخورد و از خود دفاع و یا در آنها مشارکت کند، به صورت مستقیمی در تاثیرات متفاوتی که از آنها گرفته و یا بر  آنها می گذارد، تعیین کننده است.. این دو فرایند از یک سو، فرایند یکسان سازی فرهنگی یعنی تقلیل دادن الگوهای فرهنگی  متنوع و گسترده در سطح جهان به تعدادی الگوی محدود برای بالا بردن شانس  مصرف فرهنگی در توده ای ترین و انبوه ترین شکل آن و در نتیجه بالا بردن مارژ سود در تولید این کالاها؛ و از سوی دیگر و در برابر این فرایند، فرایند تنوع بخشی و  تفاوت یابی فرهنگی را نیز داریم  و این فرایندی است که امروز بیش از هر زمان دیگری امکان به وجود آوردن جهانی چند صدایی و امکان بیان و اعلام وجود و تاثیر گزاری بر فرهنگ های دیگر، حتی فرهنگ های قدرتمند، را به فرهنگ های  ضعیف تر و حاشیه ای شده  می دهد.
شبکه اینترنت از این لحاظ  بسیار گویا است. این شبکه قدرت بسیار بالایی برای دستکاری و ایجاد  ذهنیت های ساختگی و حتی   جلوگیری  از اندیشیدن را در خود دارد اما در عین حال  امکانات بی نهایتی نیز برای رشد و شکوفایی اندیشه و رها شدن از فرایندهای دستکاری کننده به مصرف کننندگان غرضه می کند. بنابراین باید در پاسخ به پرسش مطرح شده گفت ، جهانی شدن به خودی خود فرهنگ های بومی را از میان نمی برد، اما عدم شناخت جهانی شدن و  حتی مقاومت حتی با حسن نیات اما یا ایزارهای نادرست در برابر آن می تواند دقیقا به نابودی فرهنگ های بومی و یا بهتر بگودیم منابع موجود در فرهنگ های بومی برای  ایجاد مدرنیته های بومی و  چدید در کشورهای غیر مرکزی بیانجامد.
این دقیقا همان  روندی است که باید تا حد امکان از آن جلوگیری کرد.  به ویژه آنکه گفتمان «مقاوت» به خودی خود  جذابیت بیشتری برای مخاطبان در این کشورها دارد و به نظر آنها هر گونه موضع گیری زبان شناختی در برابر گفتمان های غالب (آنها هم گاه زبان شناختی) در فرایند جهانی شدن لزوما ما را به سوی  رها شدن از تاثیرات مخرب این فرایند می برد، در حالی که در اغلب مواقع وضع درست بر عکس این است.  در ک فرایندهای پیچیده جهانی شدن، هم در معنای  شناخت دام های آن و هم در معنای  شناخت امکانات و امتیازات نهفته در  آن و سپس  به وجود آوردن قابلیت شناخت و  مدیریت تفاوت در خود و در رابطه خود با دیگران،  راه هایی هستند که برای ما در این زمینه وجود دارند.  

ستون هفتگی نگارنده در روزنامه شرق(شنبه ها)

anthropology.ir



 

شهادت گلگون کفنان غیورمرد مرزهای جنوب شرقی کشورمان

را به ملت ایران وخانواده های محترمشان

تبریک وتسلیت می گوییم.

(مدیرسایت)

 

 
 

 

12 تن از مرزبانان شهید ، سربازان وظیفه بودند

زاهدان - یک عضو شورای تامین استان سیستان و بلوچستان با بیان جزئیات شهادت مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در جنوب شرق این استان گفت : 12 تن از شهدا از نیروهای وظیفه انتظامی مشغول به خدمت مقدس سربازی در مرزهای شرق کشور بودند.

 

این منبع مطلع روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این شهدا از نیروهای مرزبانی سیستان و بلوچستان و جمعی گردان مرزی سیرکان هستند که هنگام گشت زنی در دهانه مرزی در حوالی پاسگاه میل 167 در کمین اشرار مسلح افتادند.

عضو شورای تامین سیستان و بلوچستان تعداد شهدای حمله ناجوانمردانه اشرار مسلح به مرزبانان جان برکف میهن اسلامی را 14 تن اعلام کرد و گفت : در این حمله همچنین دو تن از نیروهای رسمی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند و

شش نفر زخمی شدند.

وی با تکذیب هرگونه اخبار غیرموثق در باره این حادثه، آمار شهدا و نیز هویت اشرار مسلح ، بیان داشت : اشرار مسلح از معابر سخت گذر منطقه از مرز عبور کرده و به کشور همسایه فرار کردند.



یک شنبه 5 آبان 1392برچسب:حج,فقرا, :: ::  نويسنده : موسویان

 

حج را می توان یکی از مهمترین و با شکوه ترین رویداد های مهم در جهان اسلام نام گذاری کرد چرا که مسلمانان با عقاید مختلف از سراسر جهان به سرزمین حجاز می آیند تا با اتحادی غیر قابل وصف زیباترین عبادات را شانه به شانه و در صفوف به هم پیوسته انجام دهند.

حج تمرینی است برای دوری از گناه و معصیت در زندگی ،تمرین و یادآوری بزرگی است که بهترین توشه انسان تقوی و پرهیزگاری است و تمرینی است برای برادری و اتحاد در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و قرآن مجید، چنانچه خداوند متعال می فرماید:

«الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللّهُ وَتَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ: حج در ماههاى معینى است پس هر کس در این [ماه]ها حج را [برخود] واجب گرداند [بداند که] در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نیست و هر کار نیکى انجام مى‏دهید خدا آن را مى‏داند و براى خود توشه برگیرید که در حقیقت بهترین توشه پرهیزگارى است و اى خردمندان از من پروا کنید». «بقره:۱۹۷»

در این نوشتار قصد داریم به یک سوال مهم و اساسی پیرامون مسئله حج پاسخ دهیم ،سوالی که با فرارسیدن موسم حج ممکن است در اذهان برخی از افراد خطور کند و پاسخ به این سوال می تواند اهمیت موضوع حج را به خوبی تبیین کند.

سوال :
اگر در سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های مجازی جستجویی اجمالی داشته باشید،متوجه خواهید شد که مطالب متعددی پیرامون مخالفت با حج نوشته شده است که همگی حکایت از ترک این فریضه الهی دارد و از مسلمانان به دلائل مختلف خواسته شده است که این تکلیف الهی را ترک کنند.

از جمله ادله ای که در میان این استدلالات زیاد به چشم می خورد،این است که چرا هزینه های کلانی که برای حج خرج می شود را صرف رفع مشکلات در داخل از کشور نکنیم؟چرا حاجی ،هزینه سفر خود به  سرزمین وحی را صرف رفع گرفتاری از یک خانواده بی بضاعت ویا تهیه جهیزیه برای یک دختر جوان نمی کند و این شعر را نیز در استدلالات خود استفاده می کنند که:

دلخوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم
کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همینجاست کجا میرویم
حج به خدا جز به دل پاک نیست
شستن غم از دل غمناک نیست

حال سوال این است که
۱- چون خدا در همه جا وجود دارد ما باید حج را ترک کنیم و به سرزمین وحی نرویم؟

۲- آیا داشتن دل پاک و بی توجهی به فرامین الهی برای رسیدن به سعادت و خوشبختی کفایت می کند؟

۳- آیا بهتر نیست که هزینه حج را برای رفع فقر در جامعه استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت که در منطق راستین اسلام حج تمتع به عنوان یکی از واجبات الهی معرفی شده است که با فراهم بودن شرائط نافرمانی از آن گناه محسوب می شود و مسلم است که گناه نه تنها دل آدمی را پاک نمی کند، بلکه سبب تیرگی و تاریکی و ناپاکی قلب می شود.چنانچه از این مسئله می توان در پاسخ به تمام افرادی که با شانه خالی کردن از انجام تکالیف الهی ،آن هم فقط به بهانه پاکی دل ،استفاده کرد.

امام خمینی رحمه الله علیه در پاسخ به سوال سوم  و در تبیین فلسفه حج اینگونه می فرمایند:

«یکی از وظایف بزرگ مسلمانان پی بردن به این واقعیت است که حج چیست و چرا برای همیشه باید بخشی از امکانات مادی و معنوی خود را برای برپایی آن صرف کنند.

چیزی که تا به حال از ناحیه ناآگاهان و یا تحلیلگران مغرض و یا جیره خواران به عنوان فلسفه حج ترسیم شده است این است که حج یک عبادت دسته جمعی و یک سفر زیارتی – سیاحتی است. به حج چه که چگونه باید زیست و چطور باید مبارزه کرد و با چه کیفیت در مقابل جهان سرمایه داری و کمونیسم ایستاد! به حج چه که حقوق مسلمانان و محرومان را از ظالمین باید ستاند! به حج چه که باید برای فشارهای روحی و جسمی مسلمانان چاره اندیشی نمود! به حج چه که مسلمانان باید به عنوان یک نیروی بزرگ و قدرت سوم جهان خودنمایی کنند! به حج چه که مسلمانان را علیه حکومتهای وابسته بشوراند. بلکه حج همان سفر تفریحی برای دیدار از قبله و مدینه است و بس!» «صحیفه امام خمینی، ج ۲۱، ص ۷۷»

خلاصه کلام آنکه به تنهایی و در پستوهای خانه نیز می توان نماز را اقامه کرد و به تنهایی و در سرزمین خود می توان هزاران قربانی کرد و هزاران فقیر را سیر کرد، اما ابرقدرت های بزرگ دنیا را جز با وحدت و برادری و اتحاد و مقاومتی که در حج به نمایش جهانی گذاشته می شود، نمی توان شکست داد و این همان فلسفه مهم حج است که نه کمک به فقرا و نه قربانی و نه نماز و روزه هیچ کدام نمی تواند جایگزین آن شود .

همچنین توجه به این نکته لازم است که در کشور ما سالیانه هزاران سفر توریستی و تفریحی به کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی صورت می گیرد که این مسئله در سال های اخیر نیز رواج بیشتری داشته است:

«بر اساس آمار رسمی ترکیه، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی در سال ۲۰۱۱ به ترکیه سفر کرده‌اند که گردشگران ایرانی بعد از آلمان، روسیه و انگلیس بیشترین گردشگران ورودی به ترکیه محسوب می‌شوند.

ایران رتبه چهارم ورود گردشگر به ترکیه را داراست که درآمد حاصل از این گردشگران ایرانی برای ترکیه در سال ۲۰۱۱ رقمی معادل یک میلیارد دلار اعلام شده است.»[خبر گزاری فارس]

حال سوال اصلی این است که چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی این سفرها و صرف هزینه های کلان آن که گاها با هزینه های حج قابل مقایسه نیست، نمیشود؟

بسیار جالب است که در روایات اسلامی یکی از فوائد مهم فریضه حج ،رفع گرفتاری و  فقر از جامعه و همچنین توانگری افراد معرفی شده است که از جمله این روایات،دو روایت زیبا و شنیدنی از امام صادق علیه السلام است که می فرماید:

۱- «ندیده ام که چیزی همانند مداومت بر زیارت این خانه چنان سریع توانگری بیاورد  فقر بزداید»[امالی طوسی/۶۹۴/۱۴۷۸]

۲- «همچنین امام صادق علیه السلام در پاسخ به عمار که عرض کرد من خودم را آماده کرده ام که هرساله به حج بروم . یا مردی از افراد خانواده ام را با هزینه خود به حج بفرستم.

امام فرمود:آیا بر این کار مصمم هستی؟اسحاق گوید:عرض کردم آری،فرمود اگر چنین است یقین داشته باش که ثروتت زیاد خواهد شد و تو را نوید توانگری می دهم»[ثواب الاعمال/۷۰/۴۰]

نکات مهمی را می توان از این دو روایت بدست آورد:

نکته اول: حج نه تنها سبب فقر نمی شود بلکه علتی مهم برای توانگری افراد می باشد.
نکته دوم: آنچه در روایات مخصوصا در روایت دوم به آن تاکید شده است، توجه به این نکته است که نیت شخص سوال کننده آن است که یا خود به حج برود و یا فردی از خانواده خود که توانایی مالی ندارد را به همراه خود به حج ببرد.

نکته سوم: مسلم است وقتی حج حاجی مقبول می شود که او به فکر فقیران و نیازمندان جامعه باشد و از ثروتی که طبق روایات نصیب او می شود در راه رفع مشکلات و گرفتاری های جامعه استفاده کند.

در پایان آرزو داریم که مسافران سرزمین وحی بعد از مراجعت از این سفر آسمانی ،بیش از گذشته به فکر نیازمندان و مستمندان جامعه باشند و از برکاتی که در این سفر مقدس بهره برده اند در مسیر کسب رضایت الهی استفاده کنند.

 



روی خط سیاست
جدیدترین اخبار سیاسی
درباره وبلاگ

شما می توانید ضمن بهره مندی ازاخبارسیاسی داخلی وخارجی دراین وبلاگ ، با اضافه کردن یک" بک اسلش" ونوشتن کلمه forumدرانتهای آدرس این وبلاگ،درفروم عضوشویدو به تحلیل ونقد اخبار نیز بپردازید./ازهمراهی شمامتشکرم. (مدیروبلاگ:موسویان)
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی خط سیاست و آدرس siasat4003.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت: